joi, 24 septembrie 2009

Ce trebuie sa stiti inainte de angajare

Nu stiu cati dintre voi au trecut prin toate etapele de angajare prevazute de legile ghiduse ale preaminunatei tari in care traim. Lasam la o parte interviul, concursul si alte aspecte banale... Presupunand ca pe acestea le-ati trecut cu brio, trageti aer in piept, inzestrati-va cu rabdare, tutun (daca e cazul) - n.a. "Fumatul dauneaza grav sanatatii" - Directiva Consiliului CE 2001/37/CEE) - si... sa incepem.

Testul psihologic sau "cum stai cu biscuitii?"

Te duci frumusel dis-de-dimineata la cabinetul psihologic, unde te asezi cuminte in banca si astepti cu mainile la spate sa te bage cineva in seama. Intr-un final vine o fatuca si iti arata niste foi cu 15437 de intrebari inteligente, de genul: te droghezi? cand esti nervos iti smulgi caloriferele din perete? iti vine sa te tai cu lama cand te uiti la filme indiene? etc. Dupa ce termini cu intrebarile astea, urmeaza al doilea test, acela in care trebuie sa completezi cu niste semne dubioase casutele lipsa, avand la dispozitie mai multe variante. Apoi ti se da o lista cu numere de la 0 la 100, imprastiate pe foaie, iar tu trebuie sa iti testezi nervii gasindu-le pe toate. Iar la final - sa invatam sa desenam... Evident, un copac. Am desenat si eu unul, etalandu-mi talentul ce l-ar face invidios pana si pe Van Gogh. Exagerez, evident... A iesit ceva ce seamana cu un desen al unui copil de clasa a I-a de la scoala ajutatoare. Am vrut sa desenez si un caine legat cu lantul de copac, cu un picior ridicat, insa mi-am adus aminte ca un foarte bun prieten de-al meu e dinamovist si nu am vrut sa il jignesc...
La final, astept rezultatele, fumand cu nesat o tigara, dupa doua ore de brainstorcing. In sfarsit, vine duduia, cu un zambet schimonosit pe fata si imi spune: "Aveti o imaginatie abstracta extraordinara". Oare o fi de bine?

Medicina muncii

Aici avem parte de alta distractie... Te duci fain frumos la cabinetul doamnei doctor x si zero, unde ti se spune ca medicinoasa e plecata pe teren si ca trebuie sa revii a doua zi. Urcat in taxi, plecat, intors dimineata la 8.00... Completezi un formular, doua, trei, arati buletinul, adeverinta de la medicul de familie (pe care a trebuit sa o procuri in prealabil), dai autografe de parca ai fi Guta pe plaja din Mamaia, iar apoi esti trimis la doamna doctor. Va marturisesc faptul ca eu iubesc doctorii cam cat il iubeste Scripcaru pe Cancescu. Sau invers. Dar... asta e... ma conformez. Mi se ia tensiunea: stau perfect. Inspir, expir - plamanii functioneaza ca in tinerete. Arunc o privire pe un panou cu litere - ochelarii functioneaza si ei. Si gata... Sunt dat afara din incapere si indrumat spre doamna careia i-am dat autografe mai devreme. "Veniti maine dupa rezultate", imi spune. Am crezut ca nu aud bine. E adevarat, auzul nu mi-a fost testat. CUM? Dar care rezultate? Ce s-a intamplat atat de complicat in cabinetul medical? Ce rahat de analize aprofundate trebuie sa faca madama cu halat alb, ca doar ce a prestat ea putea sa imi faca foarte bine si cu acelasi rezultat pana si femeia de serviciu de la Clubul Pensionarilor. Mi-ati luat sange pe furis? Mi-ati furat guma de mestecat din cosul de gunoi sa-mi faceti analiza ADN-ului? "Asa e procedura", imi spune din nou cucoana. Plec multumindu-le frumos de sfinti si alte cele ce mi-au trecut prin minte, urmand sa mai fac o vizita, a treia, pentru rezultate.

Protectia muncii

Ei, asta este cea mai tare parte! Merg la prima ora pe strada Rozelor, unde se afla firma autorizata in instruirea celor ce vor sa-si incredinteze serviciile unui patron. Aici, un tanar, plin de entuziasmul ce se poate lesne citi pe fata unui om intr-o zi de joi la 8 dimineata, ma invita sa iau loc pe unul din scaunele din sala de curs, alaturi de alte cinci persoane. Si incepe preaminunatul instructaj... Ni se spune despre uniforma de lucru, casca de protectie, bocanci cu nu stiu ce intarituri la bombeu ca sa nu iti poti taia unghiile de la picioare cu tarnacopul, stingatoare (cu spuma, fara spuma, cu pulbere, fara pulbere etc.), norme PSI, cum sa actionezi in diverse situatii, fie ca e vorba de calamitati, fie de ghinion, pur si simplu. Invatam ca nu e bine sa ne bagam degetele in priza, ca nu e indicat sa ne aruncam de la etaj, ca spuma din stingator trebuie sa aiba o anume densitate, altfel ne putem baga stingatorul in partea dorsala si alte lucruri absolut fascinante. Dupa o ora de instructaj pot spune ca eram pregatit sa lucrez oriunde, de la fochist pe o un avion albanez, pana la antrenor al lotului national de popice artistice. La un moment dat, intre doua reprize de cascat, ii spun omului: "Cu respect, dar cred ca am gresit locatia, eu ma angajez in cadrul departamentului de marketing al unei firme. Tot ce pot sa patesc in birou este sa imi bag pixul in ochi, sa imi tai unghiile cu ascutitoarea sau sa ma ard la limba cu cafeaua." De ce dracu trebuie sa stiu eu despre salopete, casti de protectie, cum sa fac sa nu imi prind vreun organ in menghina si alte treburi de genul asta? Mi se parea normal sa ne faca instructajul in functie de natura locului de munca. Dar nu, e mai usor sa bagi oamenii la gramada... Amuzant este ca, dupa o ora de palavrageala, vine vestea cea mare: "acum dam test din ceea ce v-am povestit". Nimic mai sublim! In sfarsit, dupa vreo ora si jumatate am scapat, dar sa nu-ti vina sa ii iubesti prin toate gaurile pe cei ce fac regulile astea?

P.S.1: Testul psihologic - 35 lei. Medicina muncii - 15 lei. Taxi-ul - 30 lei. Experienta - de nepretuit.

P.S.2: M-am angajat. Acum am nevoie de un concediu de odihna.

7 comentarii:

Ovidiu Eftimie spunea...

Da ai luat testu de rotecţia muncii sau nu?

Anonim spunea...

mai bine te faceai pfa si subcontractai slujba cu pricina :))

Andreea spunea...

Ca demult n-ai mai scris, sa-nteleg ca totul a fost perfect pana la intamplarea cu pricina? :D

Anonim spunea...

Bine ai revenit în virtual. Muritori de pe infinitul net te salută. Inclusiv eu:)

Marius Ola spunea...

Bine ai revenit în virtual. Muritori de pe infinitul net te salută. Inclusiv eu:)

Mircea Valean spunea...

@Ovidiu Eftimie - Am luat testul. Si jur pe portocaliu ca n-am dat spaga :)

@Andreea - Eh, lucruri s-au intamplat o multime, dar nu prea am avut timp (a se citi "mi-a fost lene")

@nobine - Da, dar... apareau alte batai de cap

@Marius Ola - Bine te-am regasit, mestere.

Anonim spunea...

Услышал давеча в одном замечательном фильме: "Представь этих людей голыми. Тех, пред кем выступаешь" (С) "Отель «Мэриголд»: Первый из экзотических". Понимание того, который перед тобой самые обычные люди, значительно повышает самооценку [url=http://profvesti.ru/o-derevyannom-stroitelstve/69-stroitelstvo-iz-derevyannogo-brusa.html]строительный портал красноярска[/url]